30 november 2013

In het hol van de leeuw



In het hol van de leeuw
Een ode aan paus Franciscus


Mijn handen hef ik zegenend omhoog
in mijn hoofd woedt een orkaan
Hier sta ik dan, als Zijn plaatsbekleder
zo is de geschiedenis herschreven

Ik sta aan het hoofd van een instituut
dat geen bestaansrecht heeft

Ik weet en sommigen met mij
dat mijn voorgangers
de waarheid zelf creëerden
En onze gezamenlijke oorsprong 
verloochenen
Hun wanhopige pogingen
de geschiedenis te vervormen
bleken niet zorgvuldig genoeg

Wetenschappers en onderzoekers
storten zich op nieuw ontdekt materiaal
Oude rollen met een nieuwe boodschap
brengen de werkelijkheid aan het licht

Ik sta aan het hoofd van een instituut 
dat geen bestaansrecht heeft

Maar dit is de enige juiste weg
want de grootste veranderingen
komen van binnenuit
Zo leerde Hij het ons zelf:
het koninkrijk is onder u, hier en nu
Heb lief, wees solidair met de armen
laat zien wie je bent door wat je doet
dat is wat Jezus werkelijk zei

Mijn handen hef ik zegenend omhoog
in mijn hoofd woedt een orkaan
Omringd door macht en bedrog 
zal ik een lichtend voorbeeld zijn
Puur, echt, menselijk, dienstbaar
het koninkrijk is hier en nu
elke dag opnieuw

Mijn handen zegenen en
mijn hart brandt van Liefde


ArtemisiA



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Betty Franke schrijft proza en gedichten onder het pseudoniem ArtemisiA, een inspiratiesite voor mensen die op zoek zijn naar een diepere zin van dit leven of spiritualiteit en die geïnteresseerd zijn in wat kunst, muziek, poëzie en proza ons daarover kunnen vertellen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten