14 juni 2012

De boom des levens



Heb je dat ook wel eens, zo'n gevoel dat je heel erg hard je best doet, maar dat je diep van binnen weet dat wat je doet niet is wat je eigenlijk zou willen doen. Ik denk dat er veel mensen zijn die van tijd tot tijd dit gevoel herkennen.

Het kost in zo'n situatie altijd veel moed om voor verandering te kiezen. En toch weet ik uit mijn ervaringen dat het altijd heel veel oplevert als je los durft te laten. Elke keer wanneer je een stapje zet, groei je een beetje.

Toen onze oudste zoon geboren was besloot ik om het eerste jaar thuis te gaan moederen en hier en daar freelance wat creatieve opdrachten aan te nemen. Maar na een jaar werd ik er onrustig van en had ik moeite met het feit dat er geen continuïteit in mijn werkzaamheden zat. Daarnaast kwam ik er achter dat ik helemaal niet het type was om 7 dagen per week thuis te zijn. Dus besloot ik om toch maar werk te gaan zoeken in loondienst. Een paar sollicitaties verder kon ik aan de slag in een functie waarvoor ik geen opleiding had en bij een technisch bedrijf. (Wat moet je daar als creatieve geest vraag je je misschien af?) Waarom ik voor deze baan koos? Het gaf zekerheid, betaalde goed en ik kon er een heleboel leren. Maar al na een half jaar ging het niet zo lekker meer.

Tijdens onze zomervakantie maakte ik mijn liefdesboom, een creatieve uiting van mijn zoektocht naar wie ik nou eigenlijk was en wat ik daar dan het beste mee kon doen. De boom staat voor mij als persoon en is stevig geworteld met eigenschappen als: gedreven, flexibel, sociaal, zelfstandig, creatief, liefdevol, passievol, open, meelevend en ondernemend. Maar als je al deze eigenschappen hebt gekregen, wat moet je daar dan mee?

De wortels zorgen voor de voeding en laten mij groeien, maar de takken en bladeren zijn niet minder waardevol. Zij zetten koolstofdioxide om in zuurstof. De takken die de bladeren dragen staan voor zelfkennis, zelfrespect en zelfvertrouwen. Wat je van je omgeving krijgt om weer terug te geven zijn de geschenken op de bladeren: warmte, waardering, genegenheid, hulp, respect, zorg, tegengewicht, aanmoediging, bescherming, aandacht, vertrouwen en steun. En de drie voornaamste geschenken staan op gouden blaadjes: geloof, hoop en liefde, maar de grootste daarvan is de liefde. (onze trouwtekst 1 kor. 13 : 13)

In de boom zitten zes laadjes. Die zijn voor alle dingen die ik graag wil bewaren. Mooie herinneringen en wijze lessen. Naast de boom staat de tekst die mij inspireerde om opnieuw te gaan ondernemen en te doen wat ik echt leuk vond, nl. 'verwacht niets wat niet van jezelf afkomstig is'. De waarheid over wie je bent en wat je levensweg is, vind je altijd en alleen maar in jezelf.

Als ik nu zo terugkijk, we zijn inmiddels zes jaar verder, dan heb ik sindsdien nog veel kleine en grote stappen gezet. Maar wat ik nu doe, het schrijven op dit blog, het schijven van een boek en het inspireren van anderen, sluit veel meer aan bij wat ik toen op de blaadjes van mijn boom schreef.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Betty Franke schrijft proza en gedichten onder het pseudoniem ArtemisiA, een inspiratiesite voor mensen die op zoek zijn naar een diepere zin van dit leven of spiritualiteit en die geïnteresseerd zijn in wat kunst, muziek, poëzie en proza ons daarover kunnen vertellen.


1 opmerking:

  1. Wow, zeer doeltreffend. Het is goed om stil te staan bij wat we doen, wat we willen en wie we zijn! X

    BeantwoordenVerwijderen