10 april 2012

The Passion 2012

Het is een verhaal van opoffering, vergeving en hoop! Maar ook een verhaal van liefde, zo krachtig, dat miljoenen mensen over de hele wereld er niet over uitgepraat raken.

Een samenvatting in woord en beeld...

De samenvatting bestaat uit delen van de originele teksten van de muziek die gezongen werd tijdens The Passion.


Jezus over de dag die komen gaat
Er is echt niets wat niet gebeuren kan vandaag
Deuren zwaaien open
Ramen klappen dicht
En hele werelden vergaan
Omdat ze daar om vroegen
Zonder het te weten
En altijd weer de vraag

Of het ooit terecht is
Dat het een gevecht is
Om gewoon ergens te zijn
Om te wonen en te leven
En al was het ook maar even
Echt een mens te kunnen zijn
En dan los te komen van je plaats en tijd




Maria zingt voor haar Zoon
Als het lijkt alsof niemand om je geeft
Als je niet meer weet waarom je eigenlijk leeft
Leun op mij
En als je hart gebroken is
Leun op mij
Kom maar hier en leun op mij
Kijk niet terug maar kijk naar mij
Al het wachten is voorbij
Leun op mij
Leun op mij




Jezus vertelt aan zijn vrienden wat er gaat gebeuren
We weten wel beter, maar we houden ons dom
We sluiten de ogen, we draaien ons om
Er moet iets gebeuren, dit gaat niet goed
Er gaat iets gebeuren, iets dat er toe doet

Het moet, het moet, het moet en het zal
Het moet, het moet, het moet en het zal
Al met al

Dit kan niet blijven doorgaan, zoals het nu gaat
Dan hoeft het straks niet meer
Dan zijn we te laat




Maria troost haar zoon
Niet geslapen, weer een lange nacht
Waar is alles toch zo misgegaan?
Duizend vragen, tollend in je hoofd
zoekend naar de zin van het bestaan
Iedereen kan soms het leven niet meer aan
Iedereen heeft pijn soms, dus laat jezelf niet gaan
Er is altijd een weg, altijd een licht
Veeg de tranen nu uit je gezicht




Judas worstelt met zijn gevoelens
Ik heb het goed gedaan
maar ook zo fout gedaan
als ik terug kijk in de tijd

Een lacht met tranen
zo voel ik mij vandaag
Geproefd van het leven
zoveel vrienden ongekend

Met bloed, zweet en tranen
zei ik rot hier nu maar op
Met bloed zweet en tranen
zei ik vrienden, dag vrienden
de koek is op

Maar toch, ik ben tevreden
met alles wat ik ben




Jezus spreekt met God op de olijfberg
Als de regens om je oren slaan
en heel de wereld zit achter jou aan
Kom dan bij mij in de luwte staan
tot jij mijn liefde voelt

Ik weet wel dat jij nog veel twijfels kent
maar bij mij krijg jij het fijn
Van ons allereerste ogenblik
zag ik al precies waar jij moest zijn

Want ik maar je gelukkig
Ik maak je dromen waar
Ik doe alles voor je, jij zegt het maar
Al moet ik 10 keer ronde de evenaar
Tot jij mijn liefde voelt




Maria mist haar zoon
Kon ik nog maar even bij je zijn
kon ik nog maar echte liefde voelen
Ik weet nu wat ze daarmee bedoelen
toch leek het zo gewoon
Was je nog maar even hier
kon ik nog maar even met je praten
Zoals we vroeger uren zaten
O, was het nog maar zo




Judas verraad Jezus
Wat is mijn naam
Ben ik iets
Ben ik niets
Ben ik iemand of niemand meer
Kijk me aan
Spreek hem uit
Met de klank van de eerste keer
Wat is mijn naam

Jezus antwoordt Judas
Wat is jouw hart
Als het stopt
Niet meer klopt
Als het niet meer is toegewijd
Als het hard en verward
Zich verschuilt voor de werkelijkheid
Wat is jouw hart

Verraad mij niet
Verlaat mij niet
en geef je niet over
maar vecht voor mij




Petrus is in de war
We speelden ooit verstoppertje, in de pauze op het plein
We hadden grote dromen, want we waren toen nog klein
De één werd een voetballer, de ander werd een held
We geloofden in de toekomst, want de meester had verteld
Jullie kunnen alles worden, als je maar je huiswerk kent
Maar je moet geduldig wachten, tot je later groot bent

Is dit nu later, is dit nu later als je groot bent
Een diploma vol met leugens, waarop staat dat je volwassen bent
Is dit nu later is dit nu later als je groot bent
Ik snap geen donder van het leven, ik weet nog steeds niet wie ik ben
Is dit nu later




Maria weet dat Jezus dichtbij blijft
Kom als de wind die je voelt en de regen
Volg wat je doet als het licht van de maan
Zoek me in alles dan kom je me tegen
Fluister mijn naam,
en ik kom eraan

Afscheid nemen bestaat niet...




Jezus staat voor Pilatus
Donker was de straat, op weg naar het plein
Een taxi, het is te laat, het is voorbij
Wie wil er bloed op de achterbank van de werkelijkheid
Denk goed na aan welke kant je staat

Denk niet wit, denk niet zwart, denk niet zwart-wit
Denk niet wit, denk niet zwart, denk niet zwart-wit
Maar in de kleur van je hart, maar in de kleur van je hart




Jezus wordt gekruisigd
Als de liefde niet bestond
Zou de zon niet langer stralen
De wind zou niet meer ademhalen
Als de liefde niet bestond

Geen appel zou meer rijpen
Zoals eens in het paradijs
Als wij elkaar niet meer begrijpen
Dan is de wereld koud als ijs



Jezus is niet dood, hij is dichtbij...
Afscheid nemen bestaat niet
Ik ga wel weg maar verlaat je niet
Lief, je moet me geloven
Al doet het pijn...

Ik wil dat je me los laat
En dat je morgen weer verder gaat
Maar als je eenzaam of bang bent
Zal ik er zijn..

Kom als de wind die je voelt en de regen
Volg wat je doet als het licht van de maan
Zoek me in alles dan kom je me tegen
Fluister mijn naam,
en ik kom eraan

Zie, wat onzichtbaar is
Wat je gelooft is waar
Open je ogen maar
En, dan zal ik bij je zijn
Alles wat jij moet doen
Is mij op m'n woord geloven

Afscheid nemen bestaat niet...

Kom als de wind die je voelt en de regen
Volg wat je doet als het licht van de maan
Zoek me in alles dan kom je me tegen
Fluister mijn naam
En ik kom eraan

Kijk in de lucht
Kijk naar de zee
Waar je ook zult lopen ja, ik loop met je mee
Iedere stap en ieder moment
Waar je dan ook bent!

Wat je ook doet
Waar je ook gaat
Wanneer je me nodig hebt
Fluister gewoon mijn naam
En ik kom eraan

Afscheid nemen bestaat niet...



Vraag gratis de DVD van The Passion aan!


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Betty Franke schrijft proza en gedichten onder het pseudoniem ArtemisiA, een inspiratiesite voor mensen die op zoek zijn naar een diepere zin van dit leven of spiritualiteit en die geïnteresseerd zijn in wat kunst, muziek, poëzie en proza ons daarover kunnen vertellen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten