16 april 2012

Pelgrimage naar Assisi

Nog twee weken en dan vertrek ik samen met mijn vriendin Jolene met het vliegtuig naar Rome, om van daar uit met een klein autootje naar Assisi af te reizen. De afgelopen maanden heb ik als voorbereiding al veel boeken, reisgidsen en websites gelezen en herlezen. Ik ben er helemaal klaar voor. Maar ik zal jullie vertellen waarom deze plek, op dit moment, zo belangrijk voor mij is.


Het boek dat ik aan het schrijven ben speelt zich af in het Middeleeuwse Assisi, of eigenlijk in een klein klooster dat de naam San Damiano draagt en wat op loopafstand van Assisi ligt.  Het is de plek waar Chiara 42 jaar van haar leven heeft doorgebracht. Maar het is ook de plek waar Franciscus zijn Zonnelied schreef. Dus je begrijpt dat het voor mij een belangrijke en beladen plek is. Ik vermoed dat ik er wel een flink aantal uren te vinden zal zijn. Maar in de omgeving van Assisi en in Assisi zelf zijn nog veel meer plekken te vinden die een belangrijke rol speelden in het leven van Chiara en van haar grote voorbeeld Franciscus van Assisi. In Assisi zelf staan een handvol kerken gewijd aan Chiara, Franciscus en andere belangrijke personen uit die tijd. Gesierd met fresco's over het leven van deze heiligen en gezegend met allerlei relikwieën, vertellen deze plekken hun eigen verhaal. Maar ook buiten Assisi zijn bijzondere kluizenarijen en grotten te bezoeken waar de eerste broeders samen met Franciscus verbleven.

Ik hoop dat de vele verhalen rond Franciscus en Chiara hier tot leven zullen komen en dat ik gewapend met mijn notitieboekje en pen de mooie plaatjes en bijzondere gebeurtenissen kan vangen om ze later te kunnen gebruiken in mijn boek.
Zonder dat we het vooraf wisten blijkt dat er, in de week dat wij in Assisi zijn, een groot Middeleeuws feest wordt gevierd. Het feest heet Calendomaggio, en markeert het begin van de lente. Het zal jullie niets verbazen dat dit feest, dat in de tijd van de Middeleeuwen op eenzelfde manier gevierd werd, een rol speelt in mijn boek.

Jolene en ik gaan op pelgrimage, maar wat maakt een pelgrim nou anders dan een toerist. Als je bedenkt wat we allemaal willen gaan bekijken zou je de indruk kunnen krijgen dat we gewoon toeristen zijn. Als pelgrim proberen we door alle pracht en praal en door het mooie landschap heen te ervaren wat de boodschap van Franciscus en Chiara eigenlijk was en hoe bijzonder die boodschap was in de Middeleeuwen. En tegelijkertijd proberen we voor onszelf een vertaling te maken naar nu en onderzoeken we hoe we in deze tijd met dezelfde intenties het verschil kunnen maken. Of dat lukt? Dat vertel ik graag als we weer terug zijn in Nederland.

Onze voornemens:
Een open blik
Een open hart
Elke dag 20 minuten mediteren
In stilte afdalen van de monte Subasio
Een euro voor elke bedelaar
Elke dag schrijven
Een dag feesten tijdens de Calendiomaggio

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Betty Franke schrijft proza en gedichten onder het pseudoniem ArtemisiA, een inspiratiesite voor mensen die op zoek zijn naar een diepere zin van dit leven of spiritualiteit en die geïnteresseerd zijn in wat kunst, muziek, poëzie en proza ons daarover kunnen vertellen.

2 opmerkingen:

  1. ik wens je een goed reis en ben benieuwd naar wat jou de pelgrimage brengt. Behouden thuiskomst, een liefdevolle groet,
    Monique Derks

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Monique. Ik schrijf er graag over als we weer terug zijn.

      Verwijderen