14 februari 2012

Ik hou van jou!

Het zal jullie niet ontgaan zijn, vandaag is het Valentijn. Een dag in het teken van de liefde tussen twee mensen. Maar voor mij en mijn geliefde is het dubbel feest. Mijn lieve man is vandaag ook nog eens jarig. Op Valentijn! Ik noem hem zelden bij zijn volledige naam, maar kort het altijd simpelweg af tot Tijn. Alleen vandaag is hij mijn ValenTijn.

Elf jaar geleden ontmoeten wij elkaar voor het eerst en sindsdien lopen we samen een bijzonder pad. Vanaf het allereerste moment was er een soort basisgevoel van vertrouwdheid en veiligheid. Van het bij elkaar horen en er voor elkaar kunnen zijn. In elf jaar gebeurt er veel in het leven. Zeker in het leven van twee zeer ondernemende en risico nemende individuen. Maar het leven heeft ons zoveel moois gegeven. We hebben twee prachtige zonen gekregen, hebben lieve vrienden en familie om ons heen en werken allebei aan onze eigen droom, zonder de droom van de ander te vergeten.


Wat wij de afgelopen elf jaar hebben geleerd is dat het meest waardevolle in een relatie is, dat je de ander helemaal zichzelf kan laten zijn. Dat je hem of haar alle ruimte kan geven, om dromen uit te laten komen, zonder dat je het gevoel hebt van eenzijdige opoffering. Want het geven van ruimte en ondersteuning moet wel in balans zijn. Het is niet altijd even makkelijk om die balans te vinden, maar als dat dan lukt besef je des te meer, waarin het gezamenlijk geluk verscholen ligt.

Mijn Tijn is een zielsverwant. Zonder er veel over te praten voelt hij aan, wat ik nodig heb. Hij geeft mij alle ruimte om te zijn, wie ik denk te moeten zijn. Hij zorgt voor me en steunt me. Tijn is op zijn unieke wijze de helft van de basis voor ons gezin. En naadloos passend mag ik op mijn manier de andere helft van het Ying/Yang symbool zijn. We zijn dit jaar 10 jaar samen en 8 jaar getrouwd, maar al veel langer delen we iets, dat buiten dit leven om gaat. Iets dat zo diep zit, dat ik er geen woorden aan kan geven. Sommigen zullen begrijpen wat ik bedoel ;-)

Lieve Tijn,

Gefeliciteerd met je verjaardag. Laten we er, samen met de kinderen, een bijzondere dag van maken! Dank je wel, dat je zo'n groot deel van mijn leven bent. Voor en door jou brand mijn vuur van de liefde. Acht jaar geleden schreef ik de betovering voor jou. En vandaag is die uitnodiging nog net zo sterk en intens.

Pak mijn hand, blijf jong met mij
haast je niet, wees een beginner
maak mooie dingen, probeer steeds iets nieuws
steek de kaarsen aan, houd het vuur brandende
durf me lief te hebben
vertel jezelf de waarheid
verbreek de betovering niet...

Ik hou van jou!
Betty


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Betty Franke schrijft proza en gedichten onder het pseudoniem ArtemisiA, een inspiratiesite voor mensen die op zoek zijn naar een diepere zin van dit leven of spiritualiteit en die geïnteresseerd zijn in wat kunst, muziek, poëzie en proza ons daarover kunnen vertellen.

3 opmerkingen:

  1. Deze woorden zijn al een kadoo op zich! Mooi verwoord en heerlijk dat je jullie leven met elkaar zo ervaart!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik lees het nu pas. Maar wat een prachtige woorden met inhoud.Super.

    BeantwoordenVerwijderen