11 augustus 2012

Ik spreek tot mijn gezegende ziel

Het is 11 augustus 1253. Het is vroeg in de ochtend en buiten in het al drukkend warm. In het klooster van San Damiano is het stil. Op een bed in de slaapzaal ligt Chiara, ze is moe. Om haar heen zitten een aantal broeders die ze goed kent en een paar van haar dierbare zusters.

Zo stil als het nu is, zo opgetogen was de stemming gisteren nog. Gisteren kwam er een bericht van de paus dat de levensvorm, die Chiara opstelde voor alle vrouwen die haar voorbeeld willen volgen, is goedgekeurd. Met beide handen omklemde ze het papier en bracht het naar haar mond om het te kussen. Haar missie is volbracht. Ze kan rustig sterven.




Chiara ademt zwaar. Plotseling begint ze te praten. De zusters en broeders schrikken op en proberen te verstaan wat hun Chiara wil zeggen. Ze luisteren aandachtig als Ciara spreekt:
"Ga nu gerust, want gij hebt een goede reisgeleide. Ga maar want Hij die u geschapen heeft, heeft u ook geheiligd. Hij heeft u steeds behoed en Hij heeft u met tedere liefde bemind zoals een moeder haar kind liefheeft.’ En daarna zei ze: ‘Gij, Heer, die mij geschapen hebt, wees gezegend.’ Toen een van de zusters vroeg tot wie zij sprak, antwoordde zij: ‘Ik spreek tot mijn gezegende ziel.

Zo verliet Chiara's ziel dit leven, vandaag 800 jaar geleden. Ik word er stil van. En toch is zij vandaag meer aanwezig dan 800 jaar geleden, want overal ter wereld wordt, in de kloosters die haar voorbeeld volgen, haar feestdag gevierd. Ik ben te gast bij de Clarissen in Nijmegen en ben onder de indruk van wat ik hier meemaak. De liefde vibreert in elke vezel en in elke cel van mensen, dieren en dingen. 

Dat Chiara belangrijk is in mijn leven, mag duidelijk zijn. Zij is de aanleiding voor het boek dat ik aan het schrijven ben. Ik hoop dat de inspiratie die zij mij geeft, mag doorstralen in mijn boek, naar iedereen die het zal lezen.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Betty Franke schrijft proza en gedichten onder het pseudoniem ArtemisiA, een inspiratiesite voor mensen die op zoek zijn naar een diepere zin van dit leven of spiritualiteit en die geïnteresseerd zijn in wat kunst, muziek, poëzie en proza ons daarover kunnen vertellen.

2 opmerkingen:

  1. Lieve Betty,
    Dank voor je mooie tekst van Chiara waarin zij spreekt tot haar gezegende ziel. Als je boek deze liefdevolle ademende energie uitstraalt, als deze tekst die je hier geschreven hebt, dan zal het graag gelezen worden.
    In liefde, lichtgroet Noor

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg mooi, Betty. Ik wens je veel inspiratie en Gods zegen op je missie.

    BeantwoordenVerwijderen