21 mei 2012

Water vol van liefde en vrede

Het is de plek waar het allemaal gebeurde, de plek waar het leven van Chiara zich afspeelde en dus ook de plek waar het in mijn boek allemaal om draait. Het is een hele bijzondere plek, een beladen plek. Al eeuwen lang is er via een weg van contemplatie een direct lijntje met boven. En dat voel je als je er bent.

Ik ben tijdens mijn pelgrimage naar Assisi, twee weken geleden, drie keer naar San Damiano toegeweest. De eerste keer was een soort kennismaking, de tweede keer was een intense ontmoeting en de derde keer was een afscheid. Ik vertel jullie graag over mijn ervaringen.




Een helende plek
Het originele kerkje stamt uit 1030 en werd gebouwd ter verering van San Damiano. Samen met zijn tweelingbroer Cosma stierf hij in 303 tijdens de christenvervolging onder het bewind van Diocletianus de marteldood. Cosma en Damiano waren twee geneesheren die kosteloos hun geneeskundige diensten aanboden. Toen Franciscus in 1206 het kerkje ontdekte was het in een vervallen staat. Het beroemde kruis vertelde Franciscus dat hij het kerkje moest gaan restaureren. De priester Pietro, die bij het kerkje woonde zag hoe Franciscus steen voor steen het kerkje weer opbouwde. Dit was de manier waarop Franciscus van zijn onrust genezen werd en de plek waar hij zijn bestemming vond. In 1211, toen de restauratie klaar was, kwam Chiara naar deze plek om haar klooster van arme vrouwen te stichten. En van Chiara zijn er veel verhalen overgeleverd van de genezingen die zij verrichtte. Mensen kwamen speciaal naar San Damiano toe voor het gebed van Chiara, waarop vaak genezing volgde.

En als je dan nu naar San Damiano toegaat, dan verwacht je misschien een plek zoals Lourdes, bekent om de genezingen en bezocht door talrijke zieken. Maar nee, San Damiano is een verstilde plek. Veel mensen, pelgrims, weten weinig over de geschiedenis. En in tegenstelling tot alle andere plekken in en rondom Assisi is het in San Damiano een plek van contemplatie gebleven. Hier geen stalletjes met souvenirs, geen geschreeuw op het pleintje, geen massatoerisme. In San Damiano vind je stilte.

Heilig water
Toch was er iets in mij dat een stukje uit vroegere tijden wilde aanraken, misschien wel meenemen. In Assisi werden kleine flesjes verkocht die je met water kon vullen en in de San Francesco kon laten zegenen. Ik kreeg niet de indruk dat dit veel gebeurde, maar kocht een flesje om het mee te nemen naar San Damiano. Tijdens ons eerste bezoek, vond ik aan de buitenkant van het voorpleintje, om de hoek een fonteintje. We vulde onze flesjes en gingen op zoek naar een manier om het water dan ook op deze plek gezegend te krijgen. Maar hier in San Damiano was geen loket waar je terecht kon met je aankopen. 

Ik stapte op een broeder af en vroeg in mijn beste Italiaans of hij onze flesjes wilde zegenen. Ik verwachte dat hij ons zou vertellen dat het niet kon of op zijn minst waar dat wel zou kunnen. Maar tot onze grote verbazing antwoordde hij: Dat is goed, maar dat zegen ik jullie ook. Daar stonden we op het pleintje voor de San Damiano, met de zegenende handen van de broeder die in het Italiaans ons, het water en alles wat we verder bij ons hadden zegende. Ik was helemaal overdonderd. In mijn leven ben in drie keer gezegend: een keer tijdens mijn huwelijk en twee keer tijdens de doop van onze kinderen. Nu sta ik ineens hier met een flesje water in mijn handen en word ik opnieuw gezegend. 

Tijdens ons laatste bezoek bezochten we de ochtendviering. De broeder die ons gezegend had bleek de pastor te zijn. Het flesje water staat in de kast en heeft voor mij grote waarde. Het is een herinnering aan een bijzondere plek en een bijzondere ervaring. Water vol van liefde en vrede.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Betty Franke schrijft proza en gedichten onder het pseudoniem ArtemisiA, een inspiratiesite voor mensen die op zoek zijn naar een diepere zin van dit leven of spiritualiteit en die geïnteresseerd zijn in wat kunst, muziek, poëzie en proza ons daarover kunnen vertellen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten