17 februari 2012

Met hoofd, hart en ziel leven

Een half jaar geleden heb ik een boek gelezen met als titel 'The Gift'. En gisteren zat ik opnieuw met dat cadeau in mijn handen op de bank. Niet zomaar, maar omdat ik herinneringen op zat te halen aan de tijd waarin ik het boek las. Het boek betekent veel voor mij, omdat het me heeft geïnspireerd, op een moment dat ik het allemaal even niet meer wist. Een moment waarop ik het gevoel had dat ik geleefd werd, in plaats van dat ik leefde.

Er is inmiddels heel erg veel gebeurd en veranderd. Ik leef en ben intens gelukkig. Daar is meer voor nodig dat het lezen van een boek, maar het was wel één van de ervaringen die een bijdrage heeft geleverd aan mijn bijzondere reis van de afgelopen maanden.


Ik wil een stukje uit het boek graag met jullie delen:
Een mens heeft een hoofd om te denken, een hart om te voelen en een ziel om te verlangen. Op drukke dagen luister je naar je hoofd. Er is van alles te doen en vooral te willen. Maar op rustige momenten hoor je je ziel fluisteren: "Leef wie je bent, je mag net zo groots zijn als alle andere mensen." Je ziel kent het hogere doel van jouw leven, want je bent in dit leven gekomen met een diepe wens om een verschil te maken, om wat en wie je bent te laten schijnen in alles wat je doet. Dus ben je in je leven op zoek naar antwoorden: om te weten waarom je in dit leven bent, wat je echt wilt en wat het doel van je leven is. Iets diep in jou weet dat je niet zomaar bent geboren. Dat het leven meer inhoudt dan mee- of overleven. Je weet diep van binnen - zonder er zeker van te zijn - dat er een hoger doel bestaat. En naast alle leuke en minder leuke levenservaringen ben je in dit leven geboren om te groeien en dit hogere doel te ontdekken. In de stille momenten, als je contact hebt met je ziel, vraag jij je af: 'Waarom ben ik echt hier?' 
Het leven wordt nog leuker als hoofd, hart en ziel op één en dezelfde lijn zijn. Dan zijn ze het met elkaar eens en verstilt de innerlijke dialoog naar een rustig zeker weten. In die veilige wijsheid weet je dat het er niet zozeer om draait grote dingen te doen, maar om het leven van alledag groots te leven. En ja, dat mag je. Iedereen mag dat: jij, ik en wij. Want de allergrootste gave van het leven is, dat je alles mag en kunt zolang het in dienst staat van je hart en van de harten van anderen. Hoe je dit doet, is je gave: de ziel van wie je bent laten schijnen, hand in hand met je talent, het instrument van je hart. Hoofd hart en ziel op één lijn brengt het geluk dat ieder mens zoekt. 
Het leven is gemaakt voor geluk. Een stil geluk, onafhankelijk van externe factoren. Een rustig, veilig, diep geluk dat je voelt in je hart. Zodat je voelt dat het leven goed is zoals ze is. En de grootste vergissing die we kunnen leven is te denken dat het niet voor iedereen is weggelegd. Je hart weet beter: iedereen, zonder uitzondering, verdient het om gelukkig te zijn!
Uit het boek 'The Gift' van Patty Harpenau. 

Mijn ziel wist het, mijn hart voelde het en uiteindelijk snapt mijn hoofd het nu ook. Nieuwsgierig naar de rest van het boek? Het is echt een aanrader!



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Betty Franke schrijft proza en gedichten onder het pseudoniem ArtemisiA, een inspiratiesite voor mensen die op zoek zijn naar een diepere zin van dit leven of spiritualiteit en die geïnteresseerd zijn in wat kunst, muziek, poëzie en proza ons daarover kunnen vertellen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten